Het Gaat Om Het Resultaat™ 2

Tien essentiële zoektips

1. Stel van tevoren vast wat je precies zoekt
Voordat je het toetsenbord ook maar aanraakt, zul je eerst moeten verwoorden wat je precies zoekt. Documentalisten, super searchers in het jargon, doen dat bijvoorbeeld wanneer ze je vragen om te benoemen waar je naar op zoek bent, waarom je dat wilt weten, en voor welk doel je het wilt gebruiken.

Een hulpmiddel vormen de “vijf w’s” die journalisten trachten te beantwoorden wanneer ze een nieuwsbericht opschrijven: wie, wat, waar, wanneer en waarom.
Een andere manier is: bedenken wat er (idealiter) staat op de webpagina die je zoekt. Wat is de titel, welke woorden kunnen er gebruikt worden.

Voorbeeld: op zoek naar een reisverslag vanaf de Himalaya? Aan termen als “bergsport” of “alpinisme” heb je niet veel. Termen als: “Himalaya”, “basiskamp”, “de volgende dag”, of “klimmen” kunnen je wel eens veel verder helpen.

2. Kies de beste
Kies de beste zoekmachine voor de soort vraag die je hebt. Iedere zoekmachine of -site is anders en heeft zijn sterke en zwakke kanten. Belangrijk is het verschil tussen robots (zoals Google en AltaVista) en indexen (zoals Startpagina en Yahoo).

In het algemeen:
• met een zoekrobot ga je op zoek naar specifieke informatie op een webpagina
• met een index ga je op zoek naar een site, waarvan je aanneemt dat de gezochte informatie er te vinden is
• Daarnaast kan je gebruikmaken van gespecialiseerde zoekmachines op allerlei terreinen: juridische startpagina’s, medicijnen-robots, enz.

3. Gebruik meerdere zoektermen
Internet is te groot. Over zeer veel onderwerpen is meer geschreven dan je ooit kan lezen, en toch zijn er talloze internetters die met een enkel algemeen woord gaan winkelen bij een zoekmachine.

Met uitsluitend termen als: “lespakket”, “sesamstraat”, “advocatuur” krijg je geen verheffende resultaten. Dus: Wees specifiek: “lespakket basisschool waterbeheersing”, “+pino +sesamstraat”, en “advocaat” AND “utrecht” bijvoorbeeld.

4. Let op hoofdletters
De meeste zoekmachines maken onderscheid tussen hoofdletters en kleine letters. Wie op zoek is naar informatie over het softwarebedrijf Baan, doet er goed in het woord met een hoofdletter te schrijven om niet-relevante pagina’s over werk over te slaan. Dat geldt ook voor pagina’s over roofdieren, wanneer je eigenlijk op zoek bent naar artikelen over het nieuwste type Jaguar, het automerk.

5. Kijk voordat je klikt
Zoekmachines geven niet voor niets het URL van de gevonden pagina. Daar kan je wat aan aflezen wanneer het gaat om de betrouwbaarheid en de afzender van de gevonden informatie.
Let op:
• Is het een particuliere homepage? Te herkenen aan: een tilde, het woord “user” of domeinnamen bij providers als “geocities” of “tripod”
• Staan er veel “xxx” in de domeinnaam of het URL? Blote-meidenwaarschuwing.

6. Een keer zoeken is niet goed genoeg
Als je in een keer precies het gewenste resultaat behaalt, zul je me niet horen. Maar meestal krijg je niet in een keer alle relevante informatie boven water.

Zoeken is vaak een kwestie van vaak proberen. Probeer eerst een globale zoekopdracht, bijvoorbeeld bij een metazoekmachine. Hiermee kan je de juiste termen proberen te achterhalen.

Daarmee kan je veel specifieker zoeken. Als je iets hebt gevonden, probeer dan soortgelijke pagina’s te achterhalen, bijvoorbeeld door bij Google de optie “similar pages” aan te klikken, of door “achterstevoren” te zoeken; de eenmaal gevonden site bij Yahoo of een andere index opzoeken, om zo de concurrentie in kaart te brengen.

7. Leer een zoekmachine kennen
Uit onderzoek blijkt steeds weer dat internetters overstappen naar een andere zoekmachine wanneer het resultaat ze niet bevalt. Vaak is het verstandiger om een zoekmachine door en door te leren kennen. Lees eens de helppagina’s, ga naar de “Advanced Search”-optie en exploreer de mogelijkheden er van. Vaak is veel meer mogelijk dan je denkt, sterker: er zijn vaak zelfs niet-gedocumenteerde opties. De beste zoekmachine is de zoekmachine die je het beste kent.

8. Let op de Booleaanse syntax
Gevorderde zoekers maken volop gebruik van Booleaanse opdrachten, of beter gezegd: operatoren zoals AND en OR. Soms kunnen deze vervangen worden voor “+” en “-“-tekens, maar dat verschilt per zoekmachine.

Ook is de precieze syntax, de schrijfwijze, niet overal gelijk. Hoe een zoekmachine de syntax verwacht is altijd te lezen op de helppagina’s.
Er zijn sites die volstaan met een simpel NOT om zoektermen uit te sluiten, andere verwachten het gebruik van “AND NOT”. Soms is “and” genoeg, bij andere sites moet “AND” en alle andere operatoren beslist met hoofdletters worden geschreven.

9. Gebruik een algemene index voor algemene vragen
Voor algemene vragen biedt een index (Startpagina, DMOZ, Yahoo enz.) de beste antwoorden.

Voorbeeld: Een plattegrond van Groningen of Peking, de tekst van het Amerikaanse of Poolse volkslied, het weer in Brisbane of de vertrektijden van de KLM zijn sneller en effectiever via een door mensenhand geselecteerde index op te zoeken dan in het wilde weg met een zoekrobot door 2 miljard webpagina’s te zoeken.
10. Twijfel aan je aanvankelijke aannames
Durf te twijfelen aan je aanvankelijke aannames. Is de spelling die je gebruikt inderdaad de juiste, of de enig mogelijke? Is die ene gevonden pagina inderdaad uniek op het web? Is de domeinnaam inderdaad geregistreerd door een overheidsinstantie? Bestaat de informatie die je zoekt eigenlijk wel op het net?
Het Gaat Om Het Resultaat™
Geintjes bij Google

Paaseieren vangen bij Google? Dat kan. Spel het woord ‘Google’ met behulp van de vanghaas.

Nieuwsgroepen op internet? Die doorzocht je vroeger met Deja.com. Helaas bestaat de website niet meer. Google.com nam de zaak over en presteert het om nieuwsgroepen.

Op een van de searchenginewatch.com blogs staat het volgende tabelletje over de geschatte omvang van zoekmachinedatabases:

Zoekmachine/ Opgegeven omvang/ Opgeslagen informatie per pagina
Google/ 8.1 miljard/ 101K
MSN/ 5.0 miljard/ 150K
Yahoo/ 4.2 miljard (geschat)/ 500K
Ask Jeeves/ 2.5 miljard/ 101K+
Bron: Blog Searchengine watch

Het aantal opgeslagen pagina’s zegt eigenlijk weinig over de kwaliteit van de zoekmachine. Het gaat er namelijk ook om hoe actueel de database is. Aan dode links heeft niemand wat. Bovendien wordt er naast het aantal geïndexeerde pagina’s nog een tweede parameter gehanteerd in deze tabel, namelijk de hoeveelheid opgeslagen informatie per pagina. Google slaat slechts 101k per geïndexeerde webpagina op. Yahoo slaat al veel meer informatie op.
Mensen die op zoek zijn naar zeldzame informatie doen er goed aan gebruik te maken van een zoekmachine die veel heel veel pagina’s geïndexeerd heeft, of een zoekmachine te gebruiken die de databases van verschillende zoekmachines naast elkaar raadpleegt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s